Mad about a boy

Lyssnar på världens underbaraste ljudbok just nu, ”Bridget Jones Mad about a boy” av Helen Fielding .Var lite skeptisk först när jag hörde att den kommit ut. Men jag formligen älskar de första böckerna, så jag lyssnar nu på den, med Rakel Molin som uppläsare.

Har bara en sak att säga; LÄS DEN! Den är så oerhört bra, och flummig och rolig och berörande. Den gör mig glad. Och på samma sätt som hon lyckas förmedla sakerna som händer Bridget, lite lika känner jag mig just nu. Jag flyter med, mitt i alla tankar med IVF, längtan efter mitt lilla pyre och alla andra tankar.

Just att man känner igen sig och att det är precis så som livet är – upp och ner och fram och tillbaka, det är så vackert i böckerna om Bridget, med världens skönaste komiska twist emellanåt. Att vi alla är starka, sköra, ledsna, arga, flummiga, roliga, superglada, superarga, förvirrade, och bara alldeles, alldeles mänskliga just precis som vi är.

Tänker mycket på hur jag vill att min höst ska vara, vad jag vill göra, ställen jag vill se. Få tiden att gå men fortsätta leva mitt liv, fastän mitt hjärta samtidigt klappar stenhårt av längtan efter att få bli en familj. Ta tag i små pysselprojekt hemma. Ett tag tänkte jag att ”hjälp, jag kanske helt tagit på mig skygglapparna och bara kör på nu och låtsas som att det regnar, eller leker struts och kör huvudet i sanden och då huxflux så kraschar jag i rena rama farten”. Men nej, det är ju faktiskt bara ännu en katastroftanke.

Det jag försöker med är ju att må så bra som möjligt, hålla livsgnistan vid liv och leva mitt i all längtan och väntan och att låta hoppets låga bli till en brasa inom mig, som inte blåses ut varenda gång det kommer minsta pust.

 

Kommentera

