Pirrig och stirrig – och min kropp har fått spunk!

Jag har ett rastlöst rus inom mig just nu. Jag får inget gjort på jobbet, jag harvar mest runt, lite här och lite där. Och jag har svårt att fokusera på saker. Att lyssna. Ta in. Och jag slarvar med min kost och är konstant sötsugen. Varför?

För att nu är det bara 1 vecka och 1 dag kvar innan vi ska till IVF. Skräckblandad förtjusning är nog det rätta ordet. Med största sannolikhet är det i början av 2015 vi får köra igång, så än är det ju tid kvar. Men det känns så stort. Att det jag väntat ihjäl mig på nästan, nu snart är här. Det känns lite konstigt absurt på nåt vis. Svindlande. Skrämmande. Efterlängtat.

Jag är rädd för vad som komma skall, jag vill bara att det ska funka. Jag vill veta vad som kommer hända, men ändå inte. Jag känner mig stressad inombords. Det snurrar runt, runt med alla tankar som en berg- och dalbaneloop. Och hur jag än gör så kan jag inte sluta tänka. Ungefär som ”tänk inte på en blå elefant”, och vad ser man framför sig?

På torsdag och fredag ska jag vara ledig, så jag får fyra dagars ledighet denna veckan. Och onsdagen avslutas med ett samtal hos min terapeut, det känns bra. Jag måste komma ner i varv.

Det är svårt att hitta balansen just nu i hur jag känner och agerar i saker. Jag känner mig så arg och frustrerad över allt, och vet inte riktigt om jag överreagerar eller om det faktiskt är ”rätt” att reagera kraftigt ibland över vissa kommentarer.

Läste idag att det man lägger sin fokus på är ju det som förstärks. Så om man tänker positivt så blir det positivt. Ja, men ibland är det enklare än andra gånger att stanna upp och börja tänka om. Framförallt när det rasslar runt så som det gör i mitt huvud just nu när alla möjliga och omöjliga tankar attackerar på samma gång.

Som sagt blir skönt med lite extra ledighet nu, ska tapetsera och fixa hemma och ställa i ordning det sista inför en värdering av huset som kanske kan medföra att vi får lite bättre månadskostnad. Så det blir skönt att fokusera på det, och jobba med kroppen. Och passa på att gå på promenader med hundarna i dagsljus. Och julbord nummer två på lördag. Men mest längtar jag faktiskt till söndagen, julmarknad i en vacker stad med min allra bästa vän som kommer upp med sin familj på adventsfika och lunch först.

Utöver allt så verkar min kropp verkar ha fått spunk. Jag fattar ingenting av vad som händer. Min cykel är ju lång vanligtvis, cirka 35 dagar. Men efter att jag gjorde den där kontrastundersökningen har det liksom blivit lite annorlunda. Första mensen efter det var 31 dagar. Gången efter 25 dagar, och nu 19 dagar. Vet inte vad som händer. Den senaste gången nu förra veckan hade jag riktigt ont i magen, inte som mensvärk utan mer ont, jag lyfte en hundmatssäck och det kändes ungefär som ett hugg i livmodern.

Efter det blödde det rejält i fyra dagar, tills igår, då det försvann. Men nu blöder det och rejält igen. Och det molar i hela partiet kring äggstockar och livmoder. Jag fattar ingenting. Jag tror att vi prickade in ÄL sist. Men jag har inte känt lika mycket de senaste gångerna vid ÄL som innan. Kroppen känns liksom lite avtrubbad, och jag har heller inte känt efter så mycket eftersom jag bestämde mig för att inte ”jaga” ÄL nu i väntan på IVF:en, utan ta det som det kommer. Blir mest skraj om det kan vara nåt farligt? Fast jag känner mig inte sjuk. Nån som har nån teori om nåt?

One thought on “Pirrig och stirrig – och min kropp har fått spunk!

  1. Kommer verkligen ihåg hur läskigt och spännande det var att äntligen få sätta igång med ivf. Peppen! Det finns faktiskt dem som lyckas på första behandlingen 😄
    Det blir väldigt lätt att fokusera mycket inåt också och på kroppens alla signaler. En tycker sig upptäcka nya märkliga saker ideligen. Speciellt under ruvartiden! Min taktik var att försöka ägna tiden åt allt annat – som löpning. Men tapetsering är ju asbra tänker jag!
    Jag är för ”ivf-skadad” för att ha någon teori om din mens egentligen. Men kommer ihåg att min ivf-läkare sagt att det är normalt att inte ha ägglossning en-två ggr/år och att menscykeln då kan bli konstig och kortare.
    Annars, lika bra att ta ett gravtest för att sluta fundera över det iaf, om du nu tror att ni prickat ägglossning 😃

Kommentera

