Spraydag 24 – dan, före dan, före första sprutdagen!

På lördag smäller det, då är det dags för första sprutan! 🙂

Var på ultraljud i måndags och det såg väldigt fint ut, och jag fick även svar på mitt AMH värde (som vi tog när vi var där första gången, men som skulle ta tre veckor att få svar på). Och även det såg bra ut, det var ett högt och fint värde som de sa. För att få klartecken på att börja med sprutorna skulle jag bara få okej på blodprovet jag lämnade i måndags och även det var bra när jag ringde för besked i onsdags. Min dos Fostimon 150, sänktes till 100, då de tror att jag kommer att vara lättstimulerad. Hoppas, hoppas, hoppas! Jag tar verkligen inte ut nåt i förskott, men jag hoppas, hoppas, HOPPAS! Så på lördag kör vi på med injektionerna! 🙂

Måste säga att jag fortfarande känner mig ganska så fascinerad över att vi är igång med IVF. det känns fortfarande overkligt, men väldigt bra. Jag sprayar på, jag mår bra, är lite varmare än vanligt (min sambo trodde knappt att det var sant att jag som vanligtvis är så frusen hade sänkt fjärrvärmen i huset, han frös, men inte jag, det händer ALDRIG annars.) Och visst är jag gråtmild, men det är jag även vanligtvis. Så jag var lite, lite rädd att det skulle visa sig att det inte alls tagit på min kropp. Ungefär som att man alltid väntar sig att få biverkningar, och så är ju inte fallet.

Jag känner mig lugn och peppad i övrigt. Och glad. Och förväntansfull. Ja, kanske inte över sprutorna, men förväntansfull över lag. Och jag är inte 199 mil fram i tiden och surrar runt, vare sig bakåt eller framåt, jag lyckas stanna i nuet. Bara att storgilla läget som jag befinner mig i så länge det bara vill stanna. Och lyckas jag klara av att ta sprutorna själv, efter at ha varit rädd för dem hela mitt liv, då blir jag faktiskt lite impad av mig själv. Min sambo jobbar andra tider än jag så jag kan inte ta hjälp av honom varje kväll, så det är lika bra att lära sig själv. Fast jag har lyxen att ha någon ett par kilometer bort som lovat att hjälpa mig om jag ballar ur första gångerna. Kanske är det därför som jag känner mig så okej även med sprutorna.

Och tankarna är ganska lugna de med just nu. Skönt med ett litet break från dem. Vet inte hur jag lyckats ”skaka” av mig dem för tillfället, men jag tackar för all tid jag får utan dem.

Så på lördag kväll, efter att jag, min sambo och mina föräldrar varit på revy, kommer jag nog sitta med tusen fjärilar i magen och undra över hur det kommer att gå med den där allra första sprutan. Nu jäklar kör vi! 🙂

11 thoughts on “Spraydag 24 – dan, före dan, före första sprutdagen!

  1. Härligt, du låter peppad så det här kommer att gå som en dans;) Jag ska läsa ditt inlägg omigen när det är dags för mig att börja med sprutorna för att få lite pepp, hihi.
    Kul att du är på gång nu.

    Kram S

    • Hihi, jag hoppas verkligen det. 🙂 Känner mig väldigt peppad just nu iaf. Skön känsla om inte annat! 😉
      Sprutorna går faktiskt mycket smidigare än vad jag förväntat mig, så om du vill ha lite extra pepp innan du ska börja, säg (skriv) bara till! 🙂 Hoppas att ni får komma igång till nästa gång. Jag håller tummarna! 🙂 Kram L

  2. Härligt att du är igång! Jag har själv varit spruträdd men det gick förvånansvärt bra att ta sprutorna. För mig gick det bättre att ta det lugnt och försiktigt snarare än att ”hugga” in nålen för även om det gjorde lite ondare så hade jag mer kontroll. Lycka till!

    • Tack! 🙂 Håller med dig, det går mycket bättre och lättare än jag någonsin kunnat förställa mig för mig med, med sprutorna. Trodde nog faktiskt aldrig att det skulle kännas helt okej att ta sprutor på mig själv, eftersom jag innan höll på och svimma när jag tagit blodprov. Men de va i och för sig innan man kom in i fertilitetsutrednings och IVF svängen. Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag har nog vant mig, iaf lite, med sprutorna. Det är ju för en väldigt god sak skull, så jag kör på och känner mig tacksam att det går så smidigt med själva behandlingen hittills. 🙂 Kram!

Kommentera

