5 dagar med sprutor – blodprovsdags

Var in och lämnade blodprov imorse för att se hur det gått med sprutorna de första fem dagarna. De ringde nu och provet gav bara ett lågt värde (?) så jag ska öka min dos till den ursprungliga dosen jag fick med 150 ml Fostimoninjektion på kvällen och Synarelan morgon och kväll. Jag hade det lite på känn att det skulle vara lite så, för när jag var där första gången ordinerade de mig 150 ml. Efter blodprovet som togs efter tre veckor med Synarelan sänktes dosen till 100 och när det var dags att börja med sprutorna sa de att jag skulle ta ”bara” 75 ml, då förpackningarna antingen är 75 ml eller 150 ml, så att jag inte skulle behöva mixtra med att ta en del av sprutan utan kunde ta hela.  Hoppas att det blir bra det här.

Ibland känns det som att denna behandlingen är extra lång mot andras långa protokoll? Som extra lång tid med nässprayen? Och att det kommer att bli extra många dagar med sprutorna? Inte för att det gör nåt, jag känner mig fullständigt trygg med det som de ordinerar. Kanske bara är jag som fått tillbaka en släng av mitt dåliga ”tålamod”. 😉

På måndag blir det ultraljud och blodprov. Nu blev jag faktiskt lite nervös. Men jag kan inte göra mer än att följa deras instruktioner och hoppas på det bästa. Och lite nervositet är bara bra, då får jag en liten kick. 🙂 Och jag tror att nervositeten kanske har lite med att göra att det preliminära äggplocket närmar sig med stormsteg. När vi var inne i december på första träffen och fick börja med nässprayen så kändes vecka 6 som oceaner av tid långt borta. Men nu är det slutet av vecka 4.

Så kom igen nu kroppen, jag hejar på dig, få fram lite schysta ägg nu! 🙂

14 thoughts on “5 dagar med sprutor – blodprovsdags

  1. Det krävs en del trixande innan läkarna vet hur just din kropp fungerar! Först tredje behandlingen för oss blev ju ”optimal” (vad gäller antal ägg) och den som gav oss Grynet. Sedan är det ju olika för alla. Många här i bloggvärlden har ju kunnat skrika första gången gillt, dessutom är det enklare att få jämn och bra stimulering med spray 😊 Massa pepp nu!

  2. Jag har bara kört korta metoden då jag har PCO och är lättstimulerad. Tycker inte det är konstigt om du pendlar mellan ”tacksamhet” att din första ivf är igång och otålighet över lång behandling. Som du skriver, läkarna vet säkerligen vad de gör och jag hoppas det blir bra för dig i slutändan. Första gången för alla är ju lite okänd mark. Det finns liksom inget facit då. Kram

    • Precis, och då blir man ju extra inkännande på vad som känns eller inte och på hur man tror att det ska kännas för att bli bra. Fick ett riktigt bra uttryck av en kollega i veckan när jag berärrade lite, ”läskigt roligt”, kändes som ett bra uttryck. Håller tummarna stenhårt för oss båda! ♡ Kram!

  3. Jag säger som första inlägget; det tar tid innan läkarna hittar en metod som passar just dig. Jag gör min fjärde IVF-behandling nu (och förhoppningsvis den fjärde insättningen, varav en behandling ledde till två insättningar och en misslyckades helt) och nu känner jag att jag har en bra plan som funkar på mig: långa protokollet med ca. 15 spraydagar och sedan maxdos sprutor (i mitt fall Puregon 450 IU) i 11 dagar (jag har lågt AMH-värde).

    Men det är hemskt frustrerande när det inte går ”som det ska” och man inte heller vet vad som händer. Man lär sig under tiden. Tvingar lära sig under tiden. I slutändan, oavsett vägen dit, så är det ju slutresultatet som räknas.

    Vi gör förresten behandling nu samtidigt. Jag började vid årsskiftet och ska göra äggplock på tisdag.

    Håller tummarna för oss och för dig!

Kommentera

