Och mitt indiannamn är – äggproducenten lilla apoteket!

Är så skönt trött i kroppen ikväll, men ändå lugnt pigg. Lite motsägelsefullt kanske, men himla skön känsla. Var på första akupunkturen idag. Och de va så skönt, kände mig alldeles mosig och tom på ett skönt sätt när jag gick därifrån. Så nu blir det flera behandlingar några veckor här framöver. Fick ett jättebra intryck på plats och hon förklarade så bra vad hon gjorde och varför. Ska även gå på ett hormonyogapass lite längre fram. 2,5 timmar skulle det vara. Häftiga grejer det finns. Hon sa att jag kunde bli trött till kvällen och det blev jag, har småsovit mest hela kvällen efter en kvällspromenad och ett nytt besök på apoteket och uttag av alla mediciner inför nästa IVF.

Det kommer att bli ett helt annat upplägg inför nästa. Det kommer att bli start på nästnästa mens i slutet av april/början av maj och inte nästa som bör komma nu i slutet av mars. Jag ska dels äta Prasteron fram tills dess. Och jag ska äta Metformin, i en dos jag ska plussa på en tablett när det gått två veckor i stöten för att komma upp i tre tabletter om dagen. Allt för att stärka mina ägg. Sen blir det Gonal F och Orgalutran. Så ingen nässpray denna gången. Känns skönt att veta att vi är på väg igen. Och på nåt vis känns det helt okej att vänta en extra månad. Den där otåligheten från innan är lite borta nu när jag väl är i behandling. Jag kan ta att det tar tid på ett annat sätt när jag vet varför och jag vet att det är på grund av behandlingen. Och jag känner mig trygg med kliniken. Det känns som att de verkligen gör allt.
Denna veckan känns det mest som att jag gästspelat på jobbet. Jag har flexat ganska mycket för att hinna med min terapeut, frissan, akupunktur och imorn blir det fika och tidig bio med en vän. Och på fredag drar vi till Örebro. Ska bli så skönt att få komma iväg med min darling lite. Nu ska jag försöka sova lite, igen. Efter 2,5 timmars kvällssovande i soffan.  Men som de känns nu skulle jag kunna somna och sova hur länge som helst. 🙂

16 thoughts on “Och mitt indiannamn är – äggproducenten lilla apoteket!

  1. Spännande med ny behandling! Prasteron har jag hört om tidigare men trodde inte det användes i Sverige, har läst om andra som kämpat länge för att försöka få det utskrivet. Hur mycket ska du ta och hur länge? Metformin är nytt för mig, förklarade de vad effekten kan bli?

    • Bägge ska vara äggstärkande, både kvalité och kvantitet om jag förstod det rätt. Prasteron ska jag ta 1 tablett (25 mg)ända framme till äggplock som är preliminärt vecka 20. Metformin (500 mg)+ ska jag äta lika länge men öka dosen efter två veckor i stöten för att komma upp i 3 tabletter om dagen. Snacka om att man blir pillertrillare. 😉Kram

  2. Nej men vad spännande!! Jag tar oxå metformin mot insulinresistens plus att det ska va bra för hormonerna vid fertililetssyfte. Vanligt att man får ont i magen med diarréer. Har ff svårt att komma upp i 3 tabletter om Dan. Ett tips är att ej äta fet mat till samt att dela i mindre bitar tabletterna så magen successivt får vänja sig. Så de varför metformin stärker äggen?

    • Tack för tips! 🙂 Har känt av magen lite tycker jag de här första dagarna, men känns lugnt annars. Har försökt googla lite på Metformin, men tyckte att de va svårt att hitta varför jag ska äta dem för att stärka upp. De sa bara att de var för att stärka äggkvalite och kvantitet. Men inte varför/hur de gör det. Och nu ångrar jag att jag inte frågade. Blev nyfiken nu i efterskott! 😊

  3. Men vad härligt det låter! Om man får säga så 😉 visst är det underbart med denna akupunktur?!! Me like! Så vilken vecka startar du behandling? Sorry tänker lätt i v nu 😉 Då kör du lite annat denna tillfälle då, håller tummarna! Hur många ägg fick du på uttag på långa protokollet? ( detta är för att boosta lite extra då förstår jag) jag kommer ha samtal med läkaren den 19 mars men förutsätter långa protokollet som sagt blir prl start med spray då v 17. Känns bra med planering! Njut nu lite av lugnet och ha lite ro 🙂 just nu orkar jag inte oroa mig för framtiden, tankar om ” hur/ när ska detta lyckas” motar jag bort… Vårsol idag det är härligt! Kram till dig!

    • Haha, så får man absolut säga! 😊Ja, akupunkturen e verkligen supernice. Jag känner mig piggare i sinnet på nåt vis. Men ruskigt trött i kroppen. Ungefär som att den äntligen får stanna upp och vila ut. Preliminär vecka för äggplock blir vecka 20, så typ vecka 18 tror jag blir start. Men min mens är lite oberäknelig ibland och jag vet inte alls hur den kommer reagera nu efter IVF:en. Så förmodad start är vecka 18, om den sköter sig. 😉 Jag hade 20 äggblåsor men ”bara” 6 ägg. Vilket ju egentligen är bra om de hade varit av bra kvalité. Men det har liksom aldrig sagts nåt om kvalitén (verkar ju som att den inte va jättebra första svängen eftersom de stärker den nu, vilket är bra att de tar tag i så klart) men jag ska fråga nästa gång jag ska dit tänkte jag. Ska försöka njuta lite av lugnet nu och köra en ta hand om mig själv sväng nu dessa cirka två månader innan start.
      Som sagt, du inspirerar och peppar mig med din inställning! 💖Då kanske vi har ungefärlig samma start på nästa sväng du och jag och får följas åt. Då jäklar!😊 Kram, kram!

    • Ja, det är så skönt att veta att man är på väg. Då kan man liksom mota de tankarna lite när de kommer, med att man faktiskt har en plan på g. Och akupunkturen kan jag varmt rekommendera! 🙂 Kram!

  4. Tack detsamma! Din blogg inspirerar och igenkänningen är hög som sagt 😉 ja va bra då kommer vi typ ha samma start! Prl ägguttag v 21 som det ser ut nu och alltså start med spray v 17 🙂 kan tillägga att första och andra gången jag körde akupunktur blev jag väldigt trött! Sen var det mer avslappnande och uppiggande på samma gång. Haha skumt! Typ avslappnande för kroppen och lite uppåt för sinnet! ha en bra helg!

  5. Heja dig, håller tummarna för många ägg och en lyckad behandling, nu har läkarna mer i info om hur din kropp fungerar!
    Hormonyoga låter intressant, vad är det? Kram

    • ❤😊
      Hormonyoga var nytt för mig med, men tydligen är det ett 2,5 timme långt pass där man gör rörelser som öppnar upp ”vänta barn delarna på kroppen” och ökar flödena. Jag tänkte att det blir säkert bra. 😊 Försöker ta akupunkturen och denna yogan i första hand som sätt att slappna av och gå ner i varv. Och sen hålla tummarna och tro på att det hjälper för det andra med. 😊 Kram

Kommentera

