Tankar

Fick bara lust att skriva lite, så då gör jag det. 🙂 Mensen kom som ett brev på posten i måndags. Minst två veckor för tidigt. ”Chockande” nog. Min annars något segdragna mens på 35 dagar är ett minne blott, iaf just nu. Pratade med kliniken och kom överens om att jag avvaktar till nästa mens innan vi börjar, eftersom jag precis kommit upp i full dos med medicinen. Det känns bra. Och kroppen känns i riktigt bra fas just nu, allt otäckt illamående och trötthet från förra veckan är borta. Verkar som det stabiliserat sig med medicinen nu. Aptiten känns väldigt stabil och jag är inte så hysteriskt sötsugen som jag kan bli när jag är stressad ibland. Känns bra.

Sen jag började med akupunkturen så känns det som att hela livmoderområdet vaknat till, på bägge sidor. Innan kände jag bara av ÄL på högersidan. Kanske inte har nån betydelse alls, men det känns bra i kroppen, som att hela ”området” äntligen samarbetar.

Jag försöker tänka att allt jag kan påverka vill jag påverka till nåt gott. Det är mitt ansvar, gentemot mig själv. Att försöka mota de jobbiga tankarna i grinden innan de får fäste. Och försöka hålla mig i nuet, där jag faktiskt är. Nåt mer utöver det jag gör idag kan jag faktiskt inte göra. Det är en väldigt stressande tanke, när man tänker på att IVF inte hjälper alla, men det hjälper många, massvis med människor. Och det får man heller inte glömma. Inte ha övertro, men man måste faktiskt våga tro också, det är viktigt.

Jag har kört en vecka nu, med omläggning av kost, där jag anpassat mig efter råden i boken ”The infertility cure” av Randine Lewis och slutat dricka kaffe. Det känns bra, kroppen gillar det. Och jag äter en massa extra vitaminer. Och jag kör akupunktur och lite yoga.

Jag gör det för att må bra, det är min tanke med det, om det hjälper oss bli gravida blir jag superglad, men jag försöker se det som att det i första hand hjälper mig att må så bra som möjligt just nu, att en annan sorts kost stärker min kropp och får mig att må bra, att vara redo. Och akupunkturen och yogan gör mig lugn, fokuserad och redo på nåt vis. Det räcker gott.

Fast det jag är lyckligast över just nu är att jag och min sambo börjat hitta tillbaka till varandra. Vi kan ha sex igen, utan att det är förknippat med att ”göra barn”. Det dödade min lust totalt ett långt tag. Jag fick mest bara ångest. Och sen fick jag ångest över att jag inte ville heller. Fast jag egentligen ville. Totalt moment 22 läge. Men att vilja ha varandra, det är ett riktigt bra kit i ett förhållande.

Det känns som att jag laddar inombords. Blir mer och mer redo för nästa försök. Men jag slår ner blicken ibland när man hamnar mitt i barnlyckan till exempel på IKEA som jag var på i veckan, där man inget hellre vill än att ha en egen liten unge som tultar runt och är urgullig, men känner sig som den enda i världen som inga barn har (fast man vet att det inte är så). Jag slår ner blicken och motar bort vissa tankar. Baddar in mig själv i skyddande bomull, för att orka, för att maxa motivationen. Jag vill komma igång nu, fast det skrämmer mig, fast jag vill dit, fast jag vill veta och jag vill lyckas.

Jag känner mig fokuserad på nåt vis. Jag vill inte prata om det så mycket ”utåt”, känns som att jag försöker uppbåda kraft inom mig. Kom igen nu maj, kom nån gång, så kör vi!

10 thoughts on “Tankar

  1. Åh det låter som en intressant bok! Älskar att läsa om dieter och specialkost osv, men orkar oftast inte följa det 😊 Finns det recept i den också eller är det bara vad man ska/inte ska äta?

    • Det är inga recept med, men den känns lätt att ta till sig, inte så mycket konstiga förbud, utan mer förståeliga sådana. Och mer ”ät massor av det här för att boosta kroppen”. Så mig peppar den. 😊Dieter tycker jag många gånger annars handlar om allt man inte får äta. Kram

  2. Jag hade samma tanke som du när jag gick på akupunktur – att det viktigaste var att göra något konkret och att få ett lugn. Allt som jag mår bra av måste ju vara bra även för IVFandet. Men jag var inte lika duktig som du med kost och motion. Heja dig!

    • Tack för pepp! 🙂 ♡ Jag följer det inte slaviskt, men jag väljer aktivt undan så mycket jag kan med kosten. Kaffet var superenkelt, fick superbra draghjälp eftersom jag mådde så illa redan så kaffet vände sig. 😉 Så nåt bra förde det med sig. 😉 Kram!

  3. Tittar in på din blogg för att sända en stärkande kram ❤ Tänker på dig och hoppas att allt är bra (eller ja, så bra det nu kan vara när man befinner sig i denna situation). Läser ju en hel del bloggar så kanske blandar ihop, men visst är det snart dags för ert nästa försök?
    Kramar ❤

    • Tack för din kram och dina tankar. 😊 Det blir start om cirka två veckor nu för oss. Känns som att tiden både gått snabbt och stått stilla. Skum känsla!
      Jag tänker på dig med och önskar så att tiden går snabbt så att ni får komma igång. ❤ Kramar!

Kommentera

