Här och nu

Nu var det länge sen jag skrev. Har inte haft något jag vill skriva om. Jag har äntligen fått semester, har nu 4,5 veckas ledighet framför mig. Trots det något skrala solutbudet i sommar har det varit en fin sommar för mig. Den här pausen vi har haft och har, har gjort mig gott. Jag mår bra, väldigt bra på det stora hela. Visst sticker det till i hjärtat ibland. Men det är hanterbart för första gången på väldigt länge och har så varit under en lång period. Det trodde jag aldrig att jag skulle få skriva, att denna pausen faktiskt varit skön och att jag nu mår bra, mitt i allt. Jag har varit och känner mig glad. Min chefs spontana kommentar när hon kom tillbaka efter fyra veckors semester var att ”inte behöver du nån semester för att bli pigg och utvilad iaf”. Och jag kan faktiskt förstå vad hon menar. 🙂

Längtan är precis lika stor som innan.
Och jag kan känna mig otroligt utanför ibland med alla mina vänner och andras familjeliv, men jag kan inte göra mycket mer just nu än att härda ut. Och det slog mig igår, när det var dags att börja med ytterligare en medicin igen, att om cirka en månad är vi igång igen. Nytt försök.

Jag har faktiskt haft lite fokus på andra saker den senaste tiden. På sånt jag kan påverka och bestämma själv. Väldigt befriande att få tänka på sånt! På bröllop. På vad jag vill göra jobbmässigt i framtiden. På resor. På andra drömmar. Känt mig levande. Lyssnat massor på musik. Träffat vänner och känt mig genuint glad. Varit ut på fest. Druckit några glas vin utan att få dåligt samvete. Känns som att nåt ändrats på nåt vis. Som att livet kommit tillbaka lite – som att jag tagit mig igenom nåt sorts stadie – och nu kan gå vidare med en lite lugnare inställning. Åtminstone för nu. Jag kan inte riktigt förklara hur, men det bara är så. Känns så. Känns bra. Känns positivt. Som att nåt i görningen, men jag vet inte vad. Ett lugn. Ett mod. Ett skratt som kommit åter. En tro inom mig, ett hopp, nån sorts förmåga att se alternativa vägar.

Så ja, den här pausen har varit nyttig för mig. Väldigt nyttig. Jag vet fortfarande inte ett smack om vad som ligger framför oss. Men just nu tar inte de jobbiga känslorna inom mig över och skrämmer skiten över mig. Jag kan låta de finnas och hantera dem.

Om några veckor ska jag och darlingen ut i Sverige på en kortare semester, innan vi sista veckan på semestern åker utomlands en vecka tillsammans. Det ska bli väldigt roligt med Sverigetrippen. Dels för att sist vi var på samma ställe var det snöstorm. Men främst för att jag får träffa en ny bekantskap som betytt och betyder otroligt mycket för mig på den här resan.

Så, jag kör på. Ska njuta av min ledighet så mycket det bara går. Sen kör vi!
Fullt fart framåt och rakt in i hetelden igen!

12 thoughts on “Här och nu

  1. Bra skrivet 💗!! Så känner jag faktiskt också – att pausen varit bra och stärkande (även om jag kanske valt att inte ta paus själv). Är i Grekland just nu och stärker mig själv ännu mer med sol, träning och vila! Och om några veckor igen börjar DET 😄. Jag är redo! Vi ska lyckas, eller hur?! ✊☀️💗

    • Tack fina du! 💗Skulle inte valt att pausa jag heller,men de känns skönt att man har kunnat känna såhär under tiden. 😊Och nu vill jag på nåt sätt att det bara ska ta och bli september (lite motsägelsefullt mitt i semestern😉) så vi får komma igång! Hur länge har ni varit i Grekland nu? Hoppas ni har en underbar resa!
      Vi ska lyckas, banne mig!! 👍💖Kram!

      • Vi har varit här en vecka, en vecka kvar… Känner att mensen är på G, vilket är bra – för då blir det insättning om ett par/tre veckor. Lite nervös, eftersom det blir våra sista två försök innan vi får börja betala…
        Vi får peppa varandra i höst!!! Det är konstigt det där att det är skönt m semester, men samtidigt vill man att tiden ska flyga förbi så att man kan börja igen 😄! För, ja, vi ska lyckas!! 😉💗😘Kramar!

      • Va härligt! Ha en andra underbar vecka!😊 Vi åker om drygt två veckor till Grekland! Känns verkligen knäppt med tiden just nu på nåt vis, allt har varit så långt fram, semestern, Grekland och nästa försök. Och vips så är man mitt i det ena och strax i det andra! 😊 Tid kan verkligen vara nåt väldigt motsägelsefullt!
        Åh, va spännande för er då är det snart dags för insättning. ❤Tummar hålls stenhårt!
        Vi får absolut peppa varandra i höst!!😊 💕💖💕
        Kramar!

  2. Vad fint skrivet och vilken målande beskrivning. Mycket känns igen! Man blir så glad när man får känna sig så där levande, eller hur? 🙂 När man kan njuta av det man HAR. Vad spännande och härligt med en massa drömmar och planer, du får berätta mer när du får tillfälle 🙂 Idag har västkusten visat sig från sin bästa, soliga sida- hoppas det håller i sig! 🙂 Njut av välförtjänt semester nu du och mannen! Stor kram till dig, du är en kämpe! ( heja oss alla här som kämpar för vår barndröm) Hälsar en annan kämpe.

  3. Jag ursäktar för att jag kraschar in här i din blogg men letar efter någon att bolla med. Jag hoppas få börja med IVF nr 2 om några månader. Måste göra en liten operation först. Denna ständiga väntan..
    Jag har letat efter någon hemsida där jag kan läsa om den känslomässiga delen av IVF. Hur gör man för att må bra under tiden, vilka nitar kan man vänta sig, vad kan man tänka på för att underlätta för sig själv. Jag hittar ingen sån så leker med tanken att göra en hemsida där jag samlar ett flertal kvinnors erfarenheter och tips och råd. En slags positiv känslomässig stödsida. Letar efter kvinnor som du som lyckats vända en tuff period och som hittat ett sätt för att må bra. Du kanske har något förslag vart jag kan vända mig eller så kanske du vill vara med på något vis? : )

    • Du är så välkommen! Bara roligt att du hittade hit! 😊Är på semester just nu utomlands, så därför har mitt svar dröjt lite. 😊
      Jag tror att den enda sidan jag vet är: http://fruktbarhetsträdet.se/ den touchar den känslomässiga delen lite i det här, men jag hade också önskat att det fanns nån mer sida, med mer på på, kanske ett forum med mera.
      Vilken bra idé du har! Jag kan absolut tänka mig att vara med på nåt vis!
      Kan jag maila dig på den mailadressen som jag (men ingen annan som läser) kan se på kommentaren du lämnade nu? 😊

      • Kul att du tyckte att det var en bra idé : ) Jag läste på fruktbarhetsträdets hemsida bara för nån vecka sen och det var intressant att läsa om känslobiten men om det är allt som finns så tycker jag att det borde finnas ett stort behov av sidan som jag funderar över. Maila mig gärna på adressen du ser så kan jag berätta mer om tankarna jag har. Men det är ingen stress med att svara. Semestra du i lugn och ro ; )

Kommentera

