Hösten

Så sakta börjar jorden att ställa om sig till höst. Luften, den fina och klara. Värmen, den speciella värmen som sprider sig vid riktigt fina höstdagar. Solen, som kikar fram bland molnen och träffar trädens lövkronor,  liksom ruskar om dem för att få löven att lossna. Alla de vackra färgerna som så sakta sprider sig. Jag älskar hösten. Har alltid gjort. Men precis den här första tiden, innan alla vackra fantastiska färger sprider sig, den är så otroligt fantastisk den med. Man ser ett svagt skiftande mot gult, livet lugnar ner sig lite, man får landa efter sommaren.

Jag längtar tills höstpromenader med mina hundar, där man går bland frasande,  prasslande löv. I alla vackra färger i rött, orange och gult. En mulen dag, där molnen rör sig snabbt, och solen tar varenda chans att spricka igenom och alla färger förstärks.

För mig är hösten energi. Gnister.  Värme. Idéer som rotar sig. Lust till att greja om hemma. Köpa fina varma tröjor och koftor. Höststövlar att ha till
alla mina kjolar (jag använder knappt byxor). Höstmarknad i solen i ett litet samhälle här utanför. Köpa honung, teer och pippi långstrumpssockor.

Hösten har alltid var en tid att må bra på för mig. Förra hösten var dock tumultad  för mig. Inombords. Känslorna satt utanför kroppen. Och allt gjorde så ont. Kommentarer sved som värsta brännskada. Och jag backade undan, för att rädda mig själv, från vissa människor. Det var så stora loopar då i den här berg och dalbanan som IVF innebär för mig.

Nu känner jag mig lugnare. Gladare. Mer fokuserad på nåt vis, förra året kändes det mest som att allt var så påtagligt stort och jobbigt i detta och bara nafsade mig i hälsenorna hela tiden, när jag försökte springa från allt jag kände. Längtan är precis lika stor nu. Men känslorna bor mer inom mig. Jag kan hantera dem bättre. Kanske har det med vår långa paus och göra. Misstänker att de kommer eller kan komma att kännas annorlunda när man är mitt i försöken igen. Men det får komma då i såna fall.

Jag kan fortfarande bli lika ledsen när jag får vissa känslor, eller av vissa kommentarer, eller känner mig komplett utanför på jobbet i allt barnsnack. Men just nu, klarar jag av att ta mig själv i handen och leda bort mig därifrån och kunna lugna mig själv.

Vill skicka en stor kram till Madde, som går igenom det tyngsta av tyngsta. Du finns i mina tankar! ❤

Och en till stor kram till alla fantastiska tjejer som bloggar, de som "bara" är med och skriver kommentarer (och det är inte så bara! :)), som kämpar eller som lyckats! ❤ Jag har skrivit det för,  men jag skriver det igen, det är den fina delen av den här resan, att kunna få och förhoppningsvis även ge, styrka, energi, mod och även igenkännande skratt till varandra! ❤ Är så tacksam för det! ❤

5 thoughts on “Hösten

  1. Åååååhhh 💕💕💕 Tack för dina fina ord!
    Att du ägnade några rader åt lilla mig. Vilken själ! 🌺
    Du har varit i denna resa ett år längre än mig, men ännu kan du ge stöttning och hopp och sprida värme. Det är en styrka.

    Och hösten, ja. Vackra hösten. Jag håller med i varje ord. Älskar löprundor i den svala luften. Att sedan få komma in i den varma duschen och sjunka ner i soffan med en kopp te. Tända lite ljus när mörkret faller på. 🍃🍂🍂
    Kram!

  2. Du sätter ord på mina tankar! Så kände jag också förra hösten och nu, precis som du skriver finns känslorna mer inom mig. Jag kan kontrollera mig själv och mina känslor bättre och det gör allt lite lättare!
    Mysiga höst! Kan tänka mig att det är mysigt med ett par goa hundar att gå ut och gå med. Jag får låna min brors hund ibland 😉
    KRAMAR ❤

  3. Hösten är vacker! Speciell luft och alltid varit speciell för mig. Det jag kan ha lite svårt med är när det mörknar så tidigt bara… Och just när alla blad trillar av träden ( när man vant sig kan ju det kala vara vackert!) Men krispig luft, härliga höstfärger, dofter av löv och jord, långa promenader och mysiga koftor det är fint det! 🙂 Tack själv för den styrka, energi, hopp, lugn du sprider ❤ kram!

Kommentera

