Ivf 3, dag 6 – ultraljud & klargörande av begrepp

Så var det dags för första blodprov och ultraljud. Denna vändan har jag fått börja med Gonal-F med 125 enheter. Träffade en underbar barnmorska idag som jag inte kommer ihåg att jag träffat innan. Jag ställde en massa frågor jag undrat över, MEN de var det hon berättade som tog skruv mest.

Jag har PCO. Ingen har sagt nåt om det innan rakt ut. Visst jag äter Metformin som man kan ge till PCO patienter vid IVF. Så jag har ju fattat att det är det som de förmodat att jag har, som kan vara vår största bov i dramat. Men ingen har i klartext sagt nåt till oss innan. På kvinnokliniken remitterade de oss direkt till IVF eftersom min sambos spermier är lite långsamma. Också en bov i dramat såklart. Men ingen återkoppling till mig att det faktiskt är det jag har. Jo kanske, om det inte hade varit för mig sambo hade vi fått testa Pergotime. Men de rekommenderade IVF direkt. Och nån mer återkoppling än så fick jag inte om mig själv.

Att man alltid ska vara så jäkla påläst med allt? Och vilken jäkla tur det är att man är det. Man behöver veta så mycket för att kunna ställa ”rätt” frågor och för att få svar om saker man undrar.
Hur som helst så frågade jag en massa andra frågor.  Bland annat varför jag gått från långt till kort protokoll. Anledningen till det är för att de är oroliga att jag ska bli överstimulerad. Och tydligen, i mitt fall, är risken mindre när man kör de korta protokollet.

Till ultraljudet då. I och med att jag har PCO och att jag egentligen har lätt att få fram många äggblåsor har de tagit det väldigt lugnt med min dos. Min första IVF startade på 75 enheter. Min andra på 100. Sen har den justerats under vägen.  Men hon berättade att anledningen till det är att det är svårt att hitta den perfekta dosen till mig. I mer vanliga fall där man inte är lika känslig bygger det på mer stabilt och en ökning av dos stegrar tillväxten gradvis. Med mig kan en dosökning innebära att mina östrogenvärden skjuter i höjden och att äggblåsorna växter på sig alldeles för snabbt. Och det kan även bli så som nu, där det är det motsatta. Inga blåsor (jo typ 1-2 som sist) har växt på sig.

Men om mitt hormonvärde ser bra ut i eftermiddag så kommer dosen Honal-F höjas för att se om det går att få fart på det hela.

Ja herre gud, va säger man. Ändå känner jag mig lugn.

Hon sa att det är väldigt vanligt att det är såhär, att man har svårt att hitta den perfekta dosen för att värdena sticker iväg så lätt och mycket som mina nu verkar göra.

Så jag andas, håller ut och avvaktar till eftermiddagen när de återkopplar om nästa steg.

21 thoughts on “Ivf 3, dag 6 – ultraljud & klargörande av begrepp

  1. Hoppas, hoppas att de hittar rätt den här gången! Jag hade ju precis samma problem (trots att jag inte har PCO) med att hitta rätt dos. Första gången blev det alldeles för mycket och andra gången blev det alldeles för lite, trots liten skillnad i dosen egentligen. Men när de väl lyckades hitta rätt blev det å andra sidan en ”superskörd” av ägg så jag håller tummarna för att det blir samma sak för dig!

    • De hoppas jag med att de gör. Men jäklar va de är svårt att hålla huvudet kallt mitt i allt och vänta ut effekten. Fick en rejält (för att vara mig) ökad dos nu för två dagar. Och nytt UL på fredag.
      Det verkar ju finnas ägg därinne så nån gång borde de väl pricka in rätt. Ska bara försöka ”surfa” med fram tills fredag nu. 😉
      Tack för tummarna! 🙂

    • Ja, känns väldigt skumt att ingen pratat om det mer innan. Jag har ju frågat om det, men då har jag fått till svar att ”nej det är inte konstaterat”.
      Mitt enda symptom är mina långa cykler och förmodad utebliven ÄL.
      Hade de inte varit för att min sambos lite långsamma spermier, hade vi fått börja med Pergotime. Men nu blev det inte så.
      Jag hoppas så att de hittar rätt dos nu. De verkar ju iaf finnas ägg därinne. Bara att de är lite svåra att flirta fram i grupp. 😉
      Kram!

      • Jag har också långa cykler men jag gjorde ju en undersökning för PCO men de sa att mina resultat var normala…
        Blir tokig!

        Hade Pergotime hjälpt, tror du, även om han har långsamma spermier?
        Kinkiga ägg du har 😊 Måste behandlas och smöras för som små prinsessor för att lockas fram 😁
        Kram

      • Ja, det känns som en liten djungel det här. För jag har ju heller inte fått konstaterat, förrän nu, att det verkligen är det jag har. Jag tror inte att det hjälpt med Pergotime för oss i och med mina sambos spermier. Så jag misstänker att det var därför som de tyckte att vi skulle välja IVF direkt.
        Kram!

      • Va skumt, jag såg bara halva din kommentar här på ”adminsida” och hela ute i bloggen?
        Skrattade gott åt det du skrev om att de (äggen) behöver smöras för och behandlas som prinsessor. Det verkar stämma in fint på dem. 🙂 Idag när jag var på ultraljud igen sa hon att de är väldigt trögstartade, men att när de väl kommer igång kan de gå så snabbt att man inte hinner med istället. Ja hej och hå. Man får kämpa på, nåt annat val finns inte. 🙂 Kram!

      • Ibland ser jag också bara halva kommentarer. En bugg kanske?
        Det finns inte mycket alls man kan göra än att fortsätta hoppas, samt att äta och träna sunt osv. 😊
        Kram!

      • Måste nästan vara det, en bugg alltså! Tycker det börjat bli så sen senaste uppdateringen av appen.
        Ja, man får kämpa på och våga tro på att detta till slut kommer att bli bra! För det ska det, för oss båda! 💕Kram!

      • Vad skönt att du fick fortsätta, hoppas äggen får en liten kickstart av den höjda dosen nu. Jag fortsätter att hålla tummarna stenhårt, jag vet hur tungt det är när inte stimulering och plock går så bra som man hoppats.
        Återförandet är klart och jag är hemma i soffan igen, det kommer nog ett inlägg om det imorgon nu är jag lite för trött.

  2. Vill bara tipsa om att man kan gå in på datorn och läsa sina egna journaler. Jag satt med min mamma för några veckor sen och lusläste allt, med en del googlande på alla konstiga ord. Där fick jag veta en del saker som ingen berättat för mig.

      • Hos oss går man in på landstingets hemsida och där finns e-tjänster. Man behöver ladda ner en e-legitimation på sin dator och sen är det bara att logga in och läsa sina journaler. Det tänker jag göra regelbundet från och med nu. Men det är bra att sitta och tolka tillsammans med någon för det är läkarspråk. Jag kunde läsa att jag led av något, och efter ett tag googlande så visade det sig att det var mensvärk ; )

  3. Vad bra att du fick svar på dina frågor, det är ju viktigt att känna att man får tid och svar. Tycker väl att de borde sagt innan att du har PCO? ( iaf under utredningen innan ivf) Förstår att det var mkt info men håller tummarna att de hittar rätt dos! ❤ det positiva som jag hört är att många med pco lyckas via ivf. 🙂 vi får kämpa på ! Och andas under tiden 😉 Jag startar ju med spray ( långa protokollet) på söndag och känner mig faktisk laddad! På G! Kram kram

    • Barnmorskan idag var verkligen supergullig! Jag sa till henne att det ändå känns lite skönare efter att ha fått lite mer svar på alla saker. Hon sa det att det är jätteviktigt för dem att man känner sig trygg och säker. Så nu får man härda ut ett par dagar till och hoppas på de bästa! ❤

  4. Va skumt! Jag såg bara halva ditt inlägg inne på själva kommentaren, men ute på bloggen ser jag hela. Skumt! 🙂
    Hoppas också att de hittar rätt dos nu! 🙂
    Ja, vi kämpar på! 🙂 ❤ Och andas och håller ut! 🙂
    Snart kör du igång! Alla tummar hålles jättehårt! ❤ Kramar!

Kommentera

