Livstecken!

Sitter i soffan och myser med mina älskade hundar som ligger på varsin sida om mig i soffan.  Mina små härliga filurer. Hundar är då helt fantastiska. Alltid lika lyckliga när de ser en, oavsett om man kommer hem efter att ha varit på jobbet eller om man bara varit ut en snabbsväng. Deras viftande svansar, lyckliga ögon och sprallighet. Världens underbaraste varelser! ❤

Är idag på sprutdag nummer 2, började igår med Menopur 112,5. Jag och min darling blandade det hela ihop denna gången. Och han var med när sprutan togs. Kändes lite fint på nåt vis. Innan har jag gjort det själv. Så det blev nåt fint symboliskt på nåt vis, att nu gör vi det här tillsammans.

För fyra veckor sen började jag med sprayen. De två första veckorna gick bra, jag kände mig pigg, glad och i nuet. Efter två veckor började lite biverkningar krypa fram. Huvudvärk och ont i lederna. Trött som skräck och nån sorts konstig låghet,  som mer satte sig i kroppen än i huvudet. Vissa dagar har varit tuffa.

Och nu så är man igång igen. IVF försök nummer 5. Det känns bra. Jag är lugn på ett helt annat sätt än innan. Jag är så medveten om alla små (stora) steg som ska avklaras innan vi är i hamn. Jag är här och nu, tar det dag för dag. Är tacksam så länge det känns såhär.

Jag tänker inte så mycket på allt just nu. Inte som förra året när allt snurrade konstant i 190 i mitt huvud. Försöker styra bort tankarna när de kommer. Låter dem finnas där, men inte ge dem fäste. Vill inte känna alla skärande tankar i hjärtat. Vill att det ska få stanna i sin varma rustning så länge det bara går.

Jag tänker på andra saker däremot. Har anmält mig till en ny högskolekurs som jag börjar nu till veckan. Har fler jag ska söka till hösten.

Läser böcker och att leva lite enklare, downshifting och hållbar livsstil. Jäkligt bra böcker. Ger en känsla av nöjdhet inom mig. Ger inspiration och nya tankar kring hur man kan leva sitt liv.

Var ut på galej med en av mina två allra bästa vänner, min darling och en kompis till han förra helgen. Det var så himla roligt! Vi lyssnade på en massa bra musik innan och satt och snackade. Piffade oss till max innan och hängde på dansgolvet från det att vi kom in tills dess att stället stängde. Det saknar jag med att inte gå ut så ofta. Att få dansa och skratta. Känner mig så levande där och då, i musiken, med de fina människor man är ute med. Min darling sa dagen efter att ”ni lyste upp hela stället, ni verkligen lyste som två solar du och (vi kan kalla henne) M”. Världens finaste M. Vi har hållt ihop sen vi var 6. Det är häftigt. I år har vi varit vänner i nästan 30 år. ❤

Jag har snöat in helt på fyra låtar:  David Bowies ”China girl”, Steve Aokis ”The power of now”, Alvin Risks ”The kingdom” och Erasures ”Take a chance on me”. Kan lyssna på dem i repat i en oändlighet. De gör mig så glad!  Känns som att livsenergi surrar in i varje cell.

En tanke som ofta kommer upp i mitt huvud är ”livet ska bli bra, det är bra, det ska fortsätta vara bra.” Det bor en varm kraft inom det.

I en av böckerna jag läser skriver de att meningen med livet kanske just är att skapa mening med livet.  Det ligger nåt stort i det. Nåt tänkvärt.

De skriver faktiskt om ofrivillig barnlöshet i boken på ett väldigt fint sätt också, sätter verkligen ord på hur det känns för mig. Det är i boken ”Rik på riktigt -En värdefull vardag är möjligt” av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson De skriver om att locka fram längtan, att man då lösgör krafter som kan ge gott om energi till renovering av vardagen, att leva som man själv vill som jag tolkar det. Där skriver de:
”Längtan kan vara smärtsam, den kan göra rent fysiskt ont.  Längtan efter kärlek från den vi är olyckligt förälskade i, eller ofrivilligt barnlösas längtan efter barn går inte att förtränga – den genomsyrar vardagen och kan ta över hela livet. Finns det något starkare än riktig längtan när det gäller att locka och driva oss framåt? Styrkan i längtan kan nog bara jämföras med hur stark rädsla kan vara, men rädsla för oss sällan framåt – den hindrar oss och jagar oss bakåt (och räddar oss kanske också ibland)”.

Väldigt fint och tänkvärt skrivet.

Min längtan efter en liten brinner inom mig. Lika mycket nu som förra året. Skillnaden är att just nu är det längtan och livet som styr mig. Jag orkar vara här och nu. Jag är samtidigt ödmjuk inför hur snabbt det kan ändras.

Men jag skyddar mig bättre. Tar mer bättre hand om mitt hjärta. Har lagt hårdheten mot mig själv på is. Har insett hur hård jag varit mot mig själv. Hur jag plågade mig med att följa alla olika råd, kostråd osv, för då skulle det banne mig funka då. Det gjorde det inte.

Visserligen gjorde jag det med de bästa av avsikter. Jag ville påverka allt jag på något sätt kunde för att ta mig mot mitt mål. Men jag vara nära att krossa mig själv på kuppen.

Har en rolig vecka framför mig innan första blodprov och UL på torsdag. Känns bra att ha roliga saker såhär första veckan. Min kropp brukar ju vara svårflirtad till en början, så det är den väl säkert det här gången med.

Nu blir det snart söndagslunch hos en kär vän. Dhalgryta, alkoholfritt rödvin och en dessert på hemmagjord Nutella och fryst bananglass med bär! Ha en fin söndag!  ❤

13 thoughts on “Livstecken!

  1. Åhh jag hoppas så för er skull! Vet hur fruktansvärt jobbigt det är, kämpa kämpa. Usch man försökte anpassa sig till alla råd om kost osv medan andra blev gravid pang bom. Nej det tror jag inte på, slappna av och njut av livet så gott det går och är det meningen att man lyckas så gör man det oavsett – tror jag! Var liksom kalas full och rökte och struntade i allt den sista IVF behandlingen (råd från min mamma) och vips blev det ett plus. Ett stort lycka till, håller tummarna!

  2. Vilket alldeles underbart inlägg 💟 Vad för högskolekurs ska du börja på? Och vad har du sökt till hösten? Jag älskar att plugga! Så roligt att lära sig mer och mer 🙂

    • Det är ”Professionell kommunikation” som jag ska läsa. Väldigt intressant! Det är kurser som är anpassade till arbetslivet, så man jobbar mkt i grupp på träffarna och utbyter erfarenheter. Och sen läser man litteratur och skriver reflektionsprotokoll. Började igår, kändes jättebra!
      Funderar på några fler såna kurser till hösten är sugen på antingen rehab, projektledning, förändringsarbete och/eller personalekonomi. 😊Håller med dig, alltid roligt med nya saker att läsa och få utvecklas lite! 😊

  3. Massa styrka å lycka till er nu !!
    När du skrev om låtar här i inlägget. Vet du vilken låt jag alltid tänker på dig och vår ivf resa till? ”Take me to curch” eller vad den heter 😉
    Du skrev om den när både du och jag precis hade gjort insättningen för ett år sen.
    Massa kramar å kärlek!

  4. Vilket inspirerande inlägg! Vad heter böckerna du läser? Kraften i längtan kan vara väldigt stark. För snart två månader sedan förlorade vi vår son i v. 31 (blev till på vår 5:e återföring) och vi bestämde oss direkt att vi måste försöka igen. Omgivningen verkar väldigt imponerad av denna styrka, men för oss finns det ingen annan väg att gå – vi vill ha ett levande barn! Längtan ger mig styrka och jag känner ett stort hopp om att vår son kommer att få ett syskon inom en ganska snar framtid. Heja alla oss som kämpar för något som tas som självklart för de flesta!

    • Åh, jag beklagar.❤❤ Vilken kraft och mod att orka gå vidare. ❤❤ Men jag kan förstå den där brinnande längtan, hur stark den är. Man kan ibland känna, och nu pratar jag bara utifrån mig själv, att man kanske skulle ge upp? Men då kommer den där brinnande längtan ifatt en, och all kraft och kärlek riktas mot det man längtar efter mest igen. ❤❤
      Från det ena till det andra, böckerna jag läser heter ” Rik på riktigt av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson och ”Lev enklare” av Gisela Linde. Väldigt tänkvärda och fina böcker. De inspirerar utan att pracka på en att man måste tänka på ett visst sätt för att det ska vara rätt. Det gillas! 😊
      Önskar er all lycka! ❤❤

Kommentera

