Ibland är det otroligt skönt att vara fel ute

Jag kan säga såhär, från att jag var helt övertygad om att vi skulle få åka utomlands direkt, så blev det en helt annan väg efter att vi pratat med kliniken igår! Jag hade nästan mentalt landat i Athen med stegen riktade mot Serumkliniken, som mer och mer kändes som vårt första alternativ.

Läkaren började med att förklara våra behandlingar. Första behandlingen fick vi ut 6 ägg och alla var mogna. Andra fick vi ut 5 ägg som alla var mogna. Sista svängen 14 ägg och av dem var 13 mogna. Och de har sett väldigt fina ut berättade hon.

Och där var ju min tanke, det är äggdonation nästa för oss. Men läkaren undrade varför jag tänkte så? Förmodligen för att min hjärna är lite för snabbtänkt ibland och vill hitta nya vägar, alternativ. Och för att det nånstans kändes som att det borde blivit nåt bra av det antal ägg vi fått ut.

Men också för att så mycket i en IVF faktiskt handlar om mig, om min kropp. Jag ska svara bra på behandlingen. Vara en ”normalt” fungerade person under behandlingarna. Det ska komma ut ägg med bra kvalité. Och sen ska min kropp kunna bli gravid också. Kanske inte är så konstigt att man lastar sig själv tyngre än mannen i detta? Det tänkte jag mycket på igår.

Hur som helst! Från loopen utomlands svängde planet hemåt och landade på vår klinik igen!

Min sambo har haft väldigt varierande spermieprov. Ett normalt antal spermier (lärde jag mig igår) är 20 miljoner spermier. I de tre behandlingar vi gjort har han haft 6, 27 och 8 miljoner. Så där vill de gå in och jobba med oss. Min sambo ska lämna in nya prover och är det som de tror får han göra en 10 veckor lång behandling med tabletter/injektioner i 10 veckor och sen kan vi fortsätta med ”vanliga” IVF försök igen.  Antar att han kommer få lämna in nya tester sen igen för att se hur det ”står till”.

Och om jag räknar rätt med alla veckor, blir vårt nästa försök i augusti. Och just nu känns det helt okej att vänta tills dess. Otåligheten kommer garanterat att komma på besök, men den är lättare att hantera när jag vet varför vi väntar.

Jag kände mig komplett urlakad och nånstans jätteglad samtidigt igår. Och lite chockad. Den här veckan har verkligen varit omtumlande med allt. Utöver allt detta dog min mormor i måndags också. ❤

Men det känns underbart att det faktiskt kom bra besked ur allt, att allt vände till nåt gott. Att det fortfarande finns hopp. Jag var helt övertygad, och hade nånstans börjat acceptera och planera för att vi skulle få köra vidare med äggdonation direkt nu. Och skulle inte detta nu fungera, så är det absolut ett alternativ för oss.

Men nu ska jag försöka landa i veckans turbulens och sorg, och slutligen även glada besked och göra en insats för min kropp och börja träna igen och hitta på lite roliga saker både med min darling och andra och försöka hålla hoppet starkt närvarande tills dess att vi får köra igång igen. ❤

Vi börjar ikväll med världens bästa show som jag äntligen får se igen: Grotesco!! 😆

22 thoughts on “Ibland är det otroligt skönt att vara fel ute

    • Ja, det känns faktiskt just det, hoppfullt! 😊 Sen kommer jag säkert bli superfrustrerad under månadernas gång, men det blir nog ändå lättare att hantera det när man har nåt konkret att påminna sig om. Kram

  1. Stor kram till dig! 💗 Visst är det så lätt att dra förhastade slutsatser och lösa allt ( det känns igen!!!) på direkten ( i ens huvud!) så ibland glömmer man bort att fast man känner sin kropp så väl så saknar man den faktiska medicinska kunskapen i detta. Kan tänka mig att det sätter igång tankar nu hos din man med…. Men lite sprutor/ tabletter kan han gott kompensera med 😉 hehe skämt å sido. Det är så lätt att som kvinna att ta på sig det mesta av det här, som du skriver fina du. Det är i våra kroppar saker ska ” odlas”, ” planteras” och få resultat…. Men det krävs två för att nå i hamn 😉 så lätt att glömma i allt detta. Beklagar sorgen för din mormor. Ibland sker allt på en gång…. Ta väl hand om dig nu, både kropp och själ 💜 Kram!

    • Tack min fina vän! 💞 Ja, nog är det så att man är supersnabb på att hitta nya lösningar i sitt huvud och kasta sig rakt in på en ny karta med kompassen i högsta hugg. Tur att ”tävlingsledaren” (IVF kliniken) kan gå in och bromsa styra upp en ibland. 😉
      Stor kram till dig!

    • Ja, det känns faktiskt väldigt bra, både konkret och hoppfullt mitt i allt. Det ger kraft, en märklig kraft på nåt vis. Men som så många andra gånger i detta reagerar man ju sällan så som man förväntar sig i detta. KRAMAR! ❤

  2. Beklagar sorgen med din mormor. ❤

    Klokt att du lugnar ner dig lite och väntar. För skulle det vara något ”problem” med din sambos spermier så kommer det ju inte hjälpa att åka utomlands. Kram!

  3. Usch vilken vecka du beskriver, beklagar sorgen!
    Blir ju väldigt nyfiken vad de är för behandling din man ska gå igenom? Min hade/har ju också liknande problem. Berätta gärna mer om du vill och orkar! Kram och pepp

    • Tack! ❤
      Ja, det känns bra med den nya planen. Men det har verkligen varit en snurrig vecka. Känns nästan lite ”konstigt” att få vara positiv mitt i allt. Men som sagt, hur ofta reagerar man som man tror i detta. 😉💕

  4. Vad skönt med en ny plan och att kliniken ser till ens enskilda problem! Har aldrig heller hört om någon behandling för dålig spermier, tar gärna del av mer info om du vill dela med dig så klart. Stor pepp och kram

    • Ja, det känns väldigt betryggande! Och det var absolut inte nåt jag hade förväntat mig!
      Jag vet att jag läst om det nånstans, att män också kan få behandling. Men nu hittar jag ju givetvis inte på vart det var. 😊Kan väl bero på att man dammsugit google X antal varv under dessa år. 😉 Jag delar gärna med mig sen när vi fått svar från kliniken och jag fått mer koll. 😊Kram och tack för pepp, det värmer så! 💖

    • Ja, de kan jag verkligen skriva under på! 😊En väldigt häftig känsla mitt i allt detta! På ett vis känns det som att man blivit bra på att verkligen känna in det som känns bra extra mycket på nåt vis. Man vet hur ont det gör när man känner förtvivlan. Men man har också lärt sig att njuta fyllt ut av goda besked på nåt vis. Så kan jag känna ibland. 😊

      • Jo, det kan jag hålla med om. Det är som om man fått in lite mindfulness-tänk på köpet och blivit bättre på att vara här och nu både i det onda och det goda. Det goda har jag nog också blivit bättre på att njuta av och inte ta för givet.

Kommentera

