Livet

Har inte hört något från kliniken ännu, börjar känna rastlösheten krypa i mig. Vill veta vad som är nästa steg, NU! Få svar på min sambos prover och att han får börja sin medicinering, vad det nu blir. Har de inte ringt på tisdag, då ringer jag.

Livet i övrigt då? Ja, vad ska man säga.
På det stora hela så känns det ändå bra. Jag kan känna mig otroligt levande på ett sätt jag inte gjort sedan innan vi påbörjade denna långa, traggliga resa. Jag är sugen på sex igen och kan njuta av det, utan att tänka på ägglossning och att jag inte blir gravid, vilket så länge medfört att det knutit sig totalt inom mig. Jag kan till och med känna mig attraktiv. Nåt jag inte gjort på väldigt länge. Jag har bokat in en massa roligheter. Varit ut och festat. Ska åka på partyhelg med min bästa vän i maj. Se Grotesco en tredje gång på Cirkus, sista gången den spelas upp! Lär blir nån totalt spektakulärt misstänker jag. 😉

Sen svider det som fan inom mig att vi inte lyckats, att vi inte vet hur lång denna resa kommer att bli eller vad som väntar på oss längre fram. Och längtan är gigantisk.

Men oftast kan den rösten tystas lite av den nyvunna levnadsglada sidan av mig. Att jag känner att nu jäklar ska jag leva fram tills vi kämpar vidare med nästa försök.

När jag nu har mina glada dagar, som hittills ännu varit övervägande, får jag lite dåligt samvete och allt med IVF känns så avlägset. Känns jättekonstigt.
Det är så underbart att känna sig så levande och glad igen. Men förvirrande på nåt sätt att känna så mitt i allt detta tunga. Jag blir inte klok på mig själv. 

En sak som gör mig ledsen är att min mamma fått kommentarer, efter min mormors dödsannons (vilket i sig typ är helt sjukt) om jag inte ska ha några barn? Mamma blir ju mest förbannad, men jag ser sorgen i hennes ögon. Och då gör det än mer ont i mig.

Varför tror folk att de vet allt om vad andra människor vill? De har ju ingen aning? Visst de finns de som väljer bort barn, som inte vill ha dem. Men alla vi som kämpar oss gula och blå, kan man då inte om man haft ett bananskal själv och blivit gravid som de velat och även ens barn blivit gravida som de vill, kan de inte tänka en liten millimeter utanför sin egen box att alla kanske inte har det lika lätt? Att man inte har barn inte behöver vara synonymt med att man inte vill ha barn? Det kanske snarare (och oftast?) är synonymt med en gigantisk längtan, smärta och sorg att man inte ens vet om det nånsin kommer att funka?

Nej, nu ska jag gå ut i trädgården och kratta! Då kanske jag gör av med lite rastlöshet.

11 thoughts on “Livet

  1. Åh fina du! 💗💜 Längtan är så stark och övervinner mycket, det gör att man orkar allt detta? Dessa människor som du skriver, som inte verkar kunna tänka en mm utanför sin egen världsbild. Så sorgligt egentligen. Vilket fattigt liv de personer lever som inte kan leva sig in eller dela andra människors liv. Fattigt liv på empati. Ringer dig i morgon! Stor kram! 💜

  2. Håller med Karin! Vet inte hur många gånger jag retat mig på sådana människor. Men jag tänker också att om man inte kan tänka steget längre (det gäller nog inte bara detta med barn) så är man nog inte så djup, vilket gör att man säkert har svårt att diskutera och visa insidan. Allt ska vara så perfekt och ytligt idag. Hoppas du förstår vad jag menar! Massa Kramar!!

  3. Beklagar din mormors bortgång 🌺 Men vad arg jag blir när andra lägger sig ens privatliv 😡
    Tummen upp för de tillfällen du känner att livet kommer sig åter. Att ha lust igen är ett stort steg 💜 Stor kram!

  4. Va härligt att du mår så bra just nu i den här resan!
    Njut av de lätta och lyckliga stunderna och att du fått lusten tillbaka! Fyll på med energi och ta tillvara på det. 😊
    Kram
    😊

  5. Tror jag förstår lite vad du menar med ambivalensen kring IVF-andet. Själv känner jag lite som om jag lever i två parallella spår, det ena kretsar kring IVF och barnlängtan medan det andra har fullt upp med jobb, vänner och annat som jag fokuserade på förr. Jag har funderat mycket på hur jag vill gå vidare jobbmässigt och börjat lägga upp planer för det och sedan smyger det in en tanke att ja just jag kanske blir gravid nu och då funkar ju inte detta men jag ignorerar sådana tankar och kör på ändå för nu vill jag vidare med livet. Det är som om dessa spår inte har något med varandra att göra (fast de egentligen har det i allra högsta grad) så jag kör på med full fart i båda. Lite rörigt resonemang blev det men du kanske fattar vad jag menar 🙂

  6. Jag är troligen lite enfaldig, men jag kan inte se hur en dödsannons väcker frågor kring din fortplantning (om uttrycket tillåts). Skulle du kunna vara lite tydligare?
    /M

  7. Åå jag förstår precis vad du menar för jag är i samma situation vi är på tredje försöket på vår ivf-behandling, och vår omgivning frågar hela tiden om hur det går, är det inte dax att skaffa barn snart, eller liknande, vet inte om de kan hjälpa dig men jag har lärt mig att stänga av på ngt sätt o inte bry mig om frågan/frågorna som ställs, och bara gå där ifrån,
    Håller tummarna för er

  8. Ibland är folk väldig klumpiga i sina uttalanden tyvärr. Jag sitter och irriterar mig över en kollega som är gravid och som vet att jag fick MA strax innan jul 2015. Nu när jag grattar henne då jag är så glad för henne så säger hon alltid; oooh tack! naaaaw det blir snart din tur någon dag och så med en sorgsen röst. Irriterar mig att hon ska påminna mig om mitt missfall hela tiden! Ja som sagt, människor kan var extremt klumpiga! Håller tummarna för dig ❤ Eller ja för oss alla kämpare 🙂

Kommentera

