💙 Han Ă€r hĂ€r nu đŸ’™

Nu Àr han hÀr, min/vÄr Àlskade lilla son! Född den 27/6, 50 cm lÄng och 4138 gram. Min Àlskade, Àlskade lilla pojk!

PÄ vecka 40+2 blev jag igÄngsatt, dÄ jag haft högt blodtryck i slutet av graviditeten.

Jag fick ta shotar av Cytotec som igÄngsÀttningsmetod och fick det förklarat att man max kunde fÄ 8 stycken (en varannan timme, under 16 timmar). Vi fick Àven till oss att det vid igÄngsÀttning kunde ta lÄng tid, och att vi kunde rÀkna med att det hela kunde ta upp emot 2 dygn innan han skulle födas.

Jag hann fÄ 3 cytotecshotar, och sen kom vÀrkarna igÄng med 3-4 stycken inom 10 minuter. Jag hade öppnat mig 4 cm och vi flyttades över till förlossningsavdelningen. FrÄn första shoten till det att han föddes tog det cirka 18 timmar. Under hela tiden lyckades jag hÄlla mig i nuet och inte tÀnka för lÄngt fram, utan ta det steg för steg och hÄlla fokus pÄ andningen genom alla vÀrkar.

01:45 gick vattnet, och kÀndes verkligen som att kissa pÄ sig.

Förlossningen och slutligen krystvÀrkarna Àr som inget annat jag nÄgonsin upplevt. Vilken urstyrka det finns i en. Intensivt Àr ordet jag skulle anvÀnda för att beskriva det hela. Jag kommer aldrig glömma krystvÀrkarna och hur de kÀndes, eller hur det kÀndes nÀr jag/min kropp förstod hur man skulle agera nÀr de vÀl kom. Eller den otroliga kÀnslan nÀr sista vÀrken var dÀr och han helt plötsligt for ur min kropp och landade vid mina fötter i barnmorskans armar (jag satt pÄ en förlosssningspall). Vilken otrolig kÀnsla.

Moderkakan ville inte lossna och jag förlorade mycket blod, sĂ„ jag fick Ă„ka pĂ„ operation direkt efter förlossningen, medan bebis fick vara med pappa under tiden. Jag minns nĂ€r jag vaknade upp pĂ„ uppvaket och direkt mindes att vĂ„rt lilla barn Ă€r hĂ€r nu och vĂ€ntar pĂ„ mig uppe pĂ„ BB. Vilken kĂ€nsla det var. ❀

Under tiden pÄ BB fick jag tvÄ blodtransfusioner och jÀrn intravenöst för att stabilisera mitt blodvÀrde. Jag va rÀtt spak under de första dagarna och kunde inte ens sitta upp i sÀngen utan att bli yr nÀr vi var pÄ BB. Men lyckan över att ligga dÀr med min son pÄ bröstet, det slÄr allt.

Vi fick Äka hem efter tvÄ dagar, men checkade in pÄ BB efter 1,5 dag igen efter att amningen strulat jÀttemycket och vi till sist Äkte tillbaka och fick hjÀlp för att fÄ ordning pÄ amningen och för att fÄ i honom mat, sÄ han fick komma tillbaka och bli en pigg och glad kille igen. Han var helt otröstlig natten till mÄndagen.

Jag fick det förklarat att om man fÄr en stor blodförlust i samband med förlossningen, kan det pÄverka hur snabbt mjölken rinner till. Min hade inte runnit till alls Ànnu.

SĂ„ vĂ€l tillbaka pĂ„ BB fick jag var tredje timme köra följande upplĂ€gg – först amma en lĂ„ng stund, sen stödmata med min utpumpade mjölk och med extra ersĂ€ttning sĂ„ han fĂ„r i sig tillrĂ€ckligt med mat och efter det pumpa ur i 10 minuter för att stimulera mjölkproduktionen att komma igĂ„ng och för att ha, det lilla som kom, att ge vid nĂ€sta stödmatning.

SĂ„ har vi hĂ„llit pĂ„ sedan dess och fram tills i onsdags, (cirka 1,5 vecka) dĂ„ mjölken pĂ„ riktigt rann till. Det tog sin lilla tid, men var sĂ„ vĂ€rt det. Men det tog inte 2-5 dagar som det ”brukar”, det tog tvĂ„ veckor. Och i början nĂ€r jag pumpade kom det kanske ut 10-20 ml.

Amningen, som jag hört sĂ„ mycket om innan och som jag haft vĂ€nner som kĂ€mpat mycket med, den kan verkligen knocka en. KĂ€nslan att inte kunna ge sig barn mat, blandat med att man sjĂ€lv Ă€r helt slut Ă€r ingen bra kombo. Mitt bĂ€sta tips med facit i hand – tveka inte att ta hjĂ€lp!

Amningen Ă€r sjĂ€lvklar för mĂ„nga, allt funkar och man ammar pĂ„. Men det minst lika vanligt att man behöver hjĂ€lp och stöttning för att det inte gĂ„r ”by the book”.

Nu kan vi Àntligen följa hans egen rytm och bara amma, nÀr och sÄ ofta han vill. Inte utifrÄn nÀr klockan ringer var tredje timme.

Jag fick Àven ytterligare tvÄ blodtransfusioner, dÄ mitt blodvÀrde var fortsatt vÀldigt lÄgt. Efter dem blev jag och kÀnna mig mycket piggare. SÄ de va tur bÄde för oss bÀgge att vi fick komma tillbaka till BB.

Nu Ă€r vi hemma sen 1 vecka och 4 dagar och amningen har kommit igĂ„ng och vi hittar sĂ„ sakta vĂ„ra rutiner tillsammans. Dagarna gĂ„r verkligen supersnabbt, trots att vi inte gör sĂ„ mycket. Mestadels ammar vi. 😉 Eller sĂ„ sitter jag och tittar pĂ„ honom, mitt alldeles egna lilla underverk och mitt hjĂ€rta svĂ€mmar över av kĂ€rlek till honom. ❀

Är det nĂ„t jag tar med mig, sĂ„ Ă€r det att jag önskar att jag lĂ€st lite mer om det som faktiskt kommer efter graviditeten och förlossningen, framförallt om den första tiden man har tillsammans, för att ha varit lite mer förbered dĂ€r. För mig var fokus dĂ€r och dĂ„, jag ville njuta av varenda minut som gravid och nĂ€r förlossningen vĂ€l kom klara av den och vara förbered. Men det kanske Ă€r/var precis som det skulle vara, man kan inte vara förberedd pĂ„ allt och man klarar ju ut det mesta allt eftersom, oavsett om man Ă€r förberedd eller inte.

Jag ska inte sticka under stolen att man ibland kĂ€nner sig helt otillrĂ€cklig nĂ€r han grĂ„ter och Ă€r tröstlös, eller nĂ€r man inte fĂ„r den sömn man behöver, men att fĂ„ sitta med honom i min famn och bara titta pĂ„ honom, vilken otrolig lycka och kĂ€rlek det Ă€r! ❀

Min 10 Är lÄnga lÀngtansresa fick ett lyckligt slut, nÄt jag sÄ mÄnga gÄnger tvivlat pÄ under Ären att den skulle göra. Jag förlorade aldrig hoppet, men nog har min förtvivlan mÄnga gÄnger knockat mig totalt och det med alla de kÀnslor jag gÄtt igenom under Ären, all sorg, alla fula kÀnslor som man inte Àr stolt över sig sjÀlv att man kÀnt och allt dÀremellan.

Bloggen har betytt vĂ€ldigt mycket för mig under resans gĂ„ng, att hitta ett forum dĂ€r man kunde stöta och blöta alla frĂ„gor, funderingar och frusteringar. Alla gulliga och goa mĂ€nniskor man följts Ă„t med i dur och moll. Ett stĂ€lle dĂ€r alla kĂ€nslorna fick plats, bland mĂ€nniskor som förstĂ„r vad man gĂ„r igenom. Ett stort tack till alla er! ❀

SĂ„, min lĂ€ngtan efter lilla L Ă€r till Ă€nda, nu Ă€r Leon hĂ€r! đŸ’™đŸ„°â€

11 tankar om “💙 Han Ă€r hĂ€r nu đŸ’™

  1. Åhh vĂ€rldens största grattis! Jag Ă€r sĂ„ glad för din skull. Bra att du följde din instinkt och sökte hjĂ€lp, den första tiden kan ju vara tuff Ă€ndĂ„ med sĂ„ mĂ„nga omstĂ€llningar kroppsligen och mentalt. Och att bara lĂ€ra kĂ€nna den nya lilla mĂ€nniskan tar ju tid. Ta hand och dig och lillen. Kram

    • Tack sĂ„ jĂ€ttemycket! ❀ Det Ă€r helt underbart att fĂ„ vara hemma med honom, om Ă€n lite utmanade med sĂ„klart, som förĂ€ldraskapet Ă€r. 😊 Va mysigt att bli mormor, ett stort grattis till dig med! â€đŸ’•

LĂ€mna en kommentar